Hemma i Tallinn – Tjockisbloggen.se

Har nu varit hemma sen natten mellan fredag och lördag. Varit rätt slutkörd och inte mått så bra så inte varken orkat eller hunnit skriva. Känner mig ännu rätt febrig, men jag försöker vara social ändå, blivit bio både igår och idag. Tänkte berätta lite från resan så lägger jag upp bilder imorgon med mer text. Har en massa så måste sortera en del.

Har hälsat på min kompis Christian som bor i Utrecht, och haft en toppenvecka. Ärligt talat inte mått så bra på väldigt länge som jag gjort denna vecka. Avslappnad, lugn och full av självinsikt är jag hemma igen. Insett vad jag förtjänar, vad jag behöver, och vad jag bara ska strunta i hädanefter.

Kan väl säga att vädret har inte varit perfekt, men det gör absolut inget. Citysemestrar kräver inte solsken hela tiden. Kom på lördag förmiddag och vi slöade en stund, sen gick vi runt i Utrecht större delen av kvällen. Vi hade tänkt festa men var utmattade så stannade hemma och kollade film.

Söndagen åkte vi till Rotterdam rätt spontant och spenderade eftermiddag och kväll där. Hittade bland annat platser från en Jackie Chan film. Dessutom åt vi middag på en helt underbar turkisk restaurang. Kan nog påstå att så mycket som jag promenerat denna vecka minns jag inte när jag gjorde sist. Notera att jag i princip gjort det i klackar hela tiden (om än kilklackar). Mina ben känns rätt möra ännu.

Måndag var en helgdag så C var ledig, vi åkte till Amsterdam och lekte turister. Vilken helt underbar stad. Har sagt att när jag tröttnar på Estland, så är mitt nästa mål att bo i Holland. Har inte träffat så trevliga människor någon annan stans, ärliga och fördomsfria. Jag trivdes så himla bra där. Så det blev en heldag i Amsterdam, och ja, självklart var jag tvungen att se det berömda red light district. Dock råder det fotoförbud i princip som jag fattade så jag lät kameran vara. Det var rätt fascinerande att se det stället, tyckte dock det kändes väldigt fel att se små barn gå runt där med sina familjer. Vissa saker ska barn inte se. I Utrecht hade de också ett, men det låg inte längs med kanalen på samma sätt som det gör i Amsterdam, det ligger I kanalen, på husbåtar. Det känns dock skumt för mig att det är så öppet där, väldigt skumt.

Tisdagen så jobbade C, samma på onsdag och torsdag så då underhöll jag mig själv i Utrecht. Promenader, mat, SHOPPING (ja då, kommer ett eget inlägg med all shopping också). Torsdag kväll så hade vi tänkt festa i Eindhoven, men när vi kom dit vid 21 visade det sig att sista tåget till Utrecht gick kl 23.30. Alltså åt vi en middag, hittade ett riktigt kinesiskt ställe, inte västerländsk kinamat. Ljuvligt, vi älskade det. Istället fick det sen bli tåg hem och lite pubbesök där istället, fungerade bra det också.

Fredag = hemresa på kvällen. Hann till och med min transfer i Helsinki trots att det bara var 30 minuter emellan. I helgen har jag mest slöat. Några drinkar med vänner på lördag kväll bara.

Nu ska jag ta det lugnt, kanske läsa lite på någon av mina nya böcker och bli varm. Lämnar er med ett tips, visst, tunn vit bomullsskjorta och svart spets-bh är riktigt snyggt, tills det börjar regna. Då blir man väldigt utstirrad. Ha en jacka med för säkerhets skull!!!

/Hanna

Kommentera

