Sommar i Estland – Tjockisbloggen.se

Frånvaron beror på värmebölja här i öststaterna. Det finns ingen energi för skrivande då jag redan varje dag sitter 8 timmar framför datorn på jobbet, i ett kontor med glasväggar åt både kvälls OCH morgonsol, och ingen luftkonditionering. Jag håller på att avlida och smälta bort. Av någon orsak så är staden som är så blåsig höst och vinter, nästan alltid vindstilla just nu och har närmare 30 grader en stor del av dagen. Mår illa konstant och är yr för jag klarar inte av sådan här värme bra alls. Jag är för sjutton från Norrland!

Just idag börjar även sång- och dansfestivalen som ska pågå i helgen, nästa helg är det ölfest. Så stan är full av folk. Har hört att man i helgen kommer kunna se ungefär en femdel av Estland befolking ute på sångarfälten så denna helg är det packat med folk i stan. Alla i sina fina kläder och folkdräkter i mängder på alla åldrar. Jag förstår inte hur de inte avlider i deras varma om än vackra dräkter i denna värme. Jobbar i helgen men ska se om jag hinner ta mig en tur ut till festivalen på söndag. Vore kul att iaf titta vad allt handlar om :-).

Nästa helg är ölfesten torsdag – lördag, jag kommer gå på fredag kväll, får se om jag tar mig dit lördag också. Vi är ett stort gäng som ska dit på fredagen, ha lite minnas 90-talet kväll. Cranberries ska nämligen ha en spelning så det känns som ett måste.

På tal om fest och öl så hade jag en så bra kväll i onsdags. Gick ut efter jobbet då jag bara skulle jobba två timmar under torsdag eftermiddag. Började på Hell Hunt, vidare till Nimeta fram till omkring kl halv 1. När mina kompisar som skulle jobba på mogon gick hem så gick jag på ladies night på Hollywood (gratis inträde för tjejer) och dansade bort några timmar. Drack några Corona för mycket insåg jag på morgonen men det löste sig med starkt kaffe, dusch och estniska ”majonäs”ägg. Sen var jag i form igen. Satt hur som helst och kollade soluppgång sådär 4 på morgonen på en parkbänk med en trevlig kille innan vi bytte nummer och jag gick hem. Ibland älskar jag att vara singel :-).

Igår gick jag världens omväg hem. Mötte upp Matilda och Sofia kl 17 efter mina få jobbtimmar och åt middag på Island, en trevlig cafe/restaurang. Sen promenad för att köpa smoothies på en juicebar. Drog runt på stan och bara gick ett bra tag innan vi följde Sofia hem. Då skulle jag och Matilda till mig, men på vägen mötte vi två killkompisar och hamnade med dem på ett indiskt ställe medans de åt och vi tog något att dricka i värmeböljan. Innan vi tillsist hamnade hos mig så väldgästade vi Lucia en stund, sen gick jag och M och sov hos mig. Planen var att vi skulle gå på takbion 23.30, därför skulle M sova över, men vi orkade aldrig till bion för vi tyckte att den började för sent så vi tar den någon annan dag.

Idag efter jobbet, ska jag bara slöa!

/Hanna

Kommentera

