Brev till en framtida dotter – Tjockisbloggen.se

För att börja detta inlägg måste ni först titta på denna video. Poetry Slam när det är som bäst. Definition av ordet ”pretty” och avslutet är det bästa. Jag vill verkligen att ni tittar på detta, gärna mer än en gång, innan ni fortsätter. Det hon säger är så rätt och går rakt in i mig. Det är allt jag står för, allt jag någon gång vill lära mina framtida barn. Egentligen skulle jag inte behöva säga mer men det kommer, nedanför videon. Se den först!

This, this is about my own some-day daughter. When you approach me, already stung-stayed with insecurity, begging, “Mom, will I be pretty? Will I be pretty?” I will wipe that question from your mouth like cheap lipstick and answer, “No! The word pretty is unworthy of everything you will be, and no child of mine will be contained in five letters.

“You will be pretty intelligent, pretty creative, pretty amazing. But you, will never be merely ‘pretty’.”

Brev till min framtida dotter

Härmed lovar jag dig, min någon gång framtida dotter, du kommer aldrig någonsin att bli tillåten att definiera dig själv efter mallar som söt, gullig, fin. Allt som bara är yta, allt som inte är mer substans än ånga på en spegel och kan försvinna lika fort som det kom. Allt det jag aldrig vill att du enbart ska se sig själv som, yta, objekt, något att beundra. Men insidan, den har ingen betydelse i den synen på människan, den sidan jag vill du ska inse är den viktiga. Din insida, din hjärna, din glädje, din själ, det är det som gör dig till en fantastisk individ.

Jag vill lära dig att vad livet än ger dig, så kan du bli vad du vill. Du kommer ha all stöttning i världen och jag kommer aldrig tveka att berätta hur fantastisk du är, hur modig du är, hur stark du, hur rolig du är. Du kommer inte få höra att du inte kan, eller att ”så gör inte flickor”. Du ska få bli precis den härliga individ jag vet du kommer bli. Däremot kommer du sällan få höra (om jag kan välja aldrig), beröm baserat på utseende. Det är inte det jag vill lära dig att du är. Du kommer säkerligen vara jättesöt, men det gör världen ett nog bra jobb själv att berätta hur viktigt det är.  Ett jobb jag helst tycker de kunde ge sjutton i.

Jag vill ge dig en annan tyngdpunkt, jag vill inte du ska växa upp och tro att du måste vara söt för att duga. Att du måste sitta still, vara snäll och tyst bara för du är en flicka. Du ska få ha bekväma kläder, klättra i träd, skita ner dig, leka, vara barn så länge det bara går. Självklart kommer du få ha klänningar om du vill, och när du är stor nog så får du sminka dig om det är vad du önskar. Det är inte fel att bry sig om hur man ser ut, men när det är det enda viktiga, eller det tar upp för mycket tid och energi, då är det för mycket. Det är inte värt den energin, för din yta definierar inte vem du är.

I mitt liv har jag träffat mängder av fantastiska, inspirerande, starka kvinnor. Du kommer få höra allt om dem, låta deras historier inspirera dig. Jag har även träffar många otroligt smarta, välutbildade och intelligenta kvinnor, som istället för att visa framfötterna på det planet och stå för det de är och vara stolta, förminskar sig, fördummar sig för att passa in en ”feminin mall” och fokuserar bara på att de är söta. Så fort de är i sällskap med folk, då är det enda viktiga att se bra ut, bete sig feminint och flörtigt, allt är bara yta. Jag kommer aldrig tillåta dig att bli en av de kvinnorna. Du är så mycket mer än det.

Studera, skratta, lev fullt ut, res och upplev världen, far på äventyr, skapa, läs böcker, njut av god mat, njut av kärleken, lär dig älska dig själv före allt. Var fri! Lås dig inte vid ideal och regler hur du ska vara, det finns inte regler.

Glöm aldrig att jag alltid kommer älska dig, vilken väg du än väljer i livet, så kommer jag vara stolt! För jag kommer lära dig att bli en stark kvinna, som kan stå upp för sig själv, och aldrig kommer förlita sig på sitt utseende för att lyckas. Du kommer lyckas, med hjälp av själ, hjärta och hjärna älskade vän!

/Hanna

2 thoughts on “Brev till en framtida dotter – Tjockisbloggen.se

  1. Hanna! Jag är så stolt och glad över att DU är min dotter. Tror och hoppas att det är så Du känner att jag har gjort vad jag har kunnat så att Du har blivit den du är idag. Jag älskar Dig. MAMMA

Kommentera

