Sekunder av närvaro – Tjockisbloggen.se

Som jag skrivit om tidigare så går jag en kurs på måndagar som heter färdighetsträning… Är nu inne på mitt andra år och börjar äntligen få in i mitt huvud vad det handlar om tror jag. Det handlar väldigt mycket om mindfulness, att vara medvetet närvarande och inte låta tankarna vara fast i det förflutna eller i det som kommer i framtiden.

En annan sak som vi pratar mycket om är att förändra sitt sätt att tänka på saker om man är en person som väldigt lätt dömer och värderar, både sig själv och andra runt omkring. Och det är något som jag verkligen behöver träna på! Ett exempel när det gäller att försöka att beskriva, se till fakta, utan att lägga värderingar eller dömande i det är följande – Jag är tjock, ful och dum (det är att värdera och döma mig själv och det är inte snällt eller bra). Jag är ganska kort,har ungefär storlek 44/46 och är blond (det är att beskriva fakta utan att lägga in värderingar som bra, dåligt, snyggt eller fult).

Och det där är något som jag verkligen måste bli bättre på, att inte lägga värderingar i alla tankar… I mitt fall så handlar det nästan uteslutande om att nedvärdera mig själv genom negativa tankar och det är faktiskt en form av självskadebeteende, att nedvärdera sig själv är att göra sig själv illa. Det behöver inte betyda att jag ska gå runt och tycka att jag är bäst i världen och jättesnygg, det skulle istället bara bli lika fel men åt det andra hållet för det skulle vara att ljuga för mig själv och det är lika fel som att göra sig illa genom att nedvärdera sig.

Så istället för att tänka dömande tankar så ska jag försöka lära mig att inte lägga några värderingar alls i mina tankar, men det är så svårt att det kommer aldrig att fungera till 100% men det viktigaste är att viljan finns och att man försöker göra sitt bästa.

Ibland har jag dåliga dagar, som de flesta av oss har, och då kan jag känna att usch vad jag är dum och ful och hemsk, ingen tycker om mig. Men istället för att se det som fakta eller döma mig själv för att jag har en sådan dag eller bli arg på mig själv för att jag tänker så, så försöker jag se det som att idag är en sådan dag när jag inte mår så bra och då kommer de här tankarna men det betyder inte att det är sanning utan bara att just nu så känns det på det här sättet och jag vet att det kommer att bli bättre.

Ingen människa mår bättre av att nedvärdera sig själv eller skuldbelägga sig själv för att man känner på ett visst sätt, gör en viss sak eller tänker vissa tankar… Försök istället att inte döma dig själv utan reflektera över varför du känner, gör, tänker som du gör och beröm dig själv för att du var närvarande och medveten om hur du känner. Det är först när vi erkänner våra svårigheter för oss själva och inser att de finns som vi kan börja jobba med dem och bli bättre.

Säg inte att du inte har tid att vara medvetet närvarande, det handlar inte om att vara det 24 timmar per dygn… Börja med sekunder några gånger per dag och lägg märke till din omgivning, hur du mår, vad du tänker eller vad du känner och beskriv det tyst för dig själv utan att lägga in någon värdering (varken positiv eller negativ). Det tar tid att lära sig och jag tror aldrig att vi människor blir fullärda, men för varje gång vi lyckas så har vi gjort ett framsteg…

/ Sarah

Kommentera

