Hanna 2.0 – Tjockisbloggen.se

Förändringens vindar blåser, har valt att utveckla mig på sätt jag vägrat inse att jag kan innan. Leva enklare och må bättre. Det är dags för Hanna, version 2.0!

Livet är i lagom kaos just nu. Det är därför jag inte hinner nåt. Som ni såg av mina bilder i helgen ägnar jag mig åt attackrensning av garderober och mitt liv. Processen att ”bli tagen på allvar” har utvecklats till en slags projekt i att minimera mitt liv och allt jag äger. Har så onödigt mycket med skitgrejer som jag inte behöver, så mycket kläder som används mer sällan än ofta. Dags att börja om på nytt, behålla det jag älskar och basplagg, resten behöver jag faktiskt inte. Det har plockats bort både gamla och relativt/väldigt nya plagg som inte passar in i mitt liv längre. Det är ett liv som var roligt och galet, men jag behöver gå vidare. Delar kommer så klart vara kvar, men jag är klar med det galnaste festandet och tokerier. Någon galen natt här och där räcker för mig numera, är överlag rätt trött på festande och den biten. Stannar hellre hemma och tar det lugnt, eller sitter hemma hos kompisar.

Letar också efter möjliga nya jobb, börjar tycka det är dags för nystart även där, tycker om jobbet jag har, men jag vill göra nåt nytt och utmanande igen. Kanske i något annat land? Inte Sverige, den saken är säker, där sätter jag helst aldrig min fot igen utom för att hälsa på familjen.

Letar ny bostad, då jag blir av med min lägenhet från 1 december, och min bostadsbudget är extremt snål (jag vägrar betala 200€ plus kommunala avgifter för en pytteliten etta), så troligen kommer jag bara hyra ett rum utan eget badrum någonstans, eller bosätta mig på ett hostel (med samma princip, inget eget badrum eller kök), eller lägenhetshotell.

Mitt ekonomiska mål just nu är att spara undan pengar, börja bygga upp ett kapital för det har jag inget i dagsläget. De pengar jag lagt undan går var tredje månad till CSN. Pengar som inte växer på träd direkt här i Estland, där lönerna är mycket lägre än i Sverige.

Lär mig leva på en budget, och det fungerar bra. Denna månad har jag varje måndag plockat ut 70 euro i kontanter, kortet är sedan förbjudet att användas. Det är pengarna för den veckan med mat, nöjen, shopping och allt inräknat. Om något är kvar måndag morgon, då tar jag bara ut mindre på bankomaten,så det i slutändan är 70 euro ändå. Allt som är kvar på kontot när lönen kommer in, kommer jag lägga in på sparkontot.

Mitt kärleksliv, tja, jag mår riktigt bra :-). Har gjort mig av med energitjuvar och oseriösa människor i mitt liv, rensat telefonbok, msn, skype och facebook. Det finns någon som får mig att le lite bredare, och får mitt hjärta att slå lite mer för varje gång namnet dyker upp på min telefon. Tror nog jag i princip kan kalla ”han den där” för min nu. Om det inte kommer något i vägen så kommer han troligen hit igen om två veckor så vi kan ses, jag hoppas :-D.

Det här projektet är ett bra steg i livet, bland det bättre beslut jag tagit. Dessutom, allt jag gör mig av med, det skänker jag bort till Humana, där pengarna av försäljningen till stor del går till välgörenhet. Så lite kaos och panik att hitta bostad, vad gör det när man mår riktigt bra i övrigt?

/Hanna

4 thoughts on “Hanna 2.0 – Tjockisbloggen.se

  1. Irinacollection: Ibland behöver man en förändring och starta på nytt för att må bättre och komma till rätta med sig själv 🙂

    /Hanna

Kommentera

