Kaos i flyttandet – Tjockisbloggen.se

                              Jag lever, titta!

Mitt liv är upp och ner och hit och dit som en jojo just nu, och humöret följer med. Att hitta en ny bostad i den här staden är näst intill ett omöjligt uppdrag när man inte är gjord av pengar. I princip så ska man betala en avgift till mäklare (1 hyra), en deposition (1 hyra), samt en månadshyra i förskott. Säg att man då letar kring en budget av 150€/månad (som du sen också ska betala kommunala avgifter, el, vatten och internet på). Det handlar då om 450€ som ska ut på en gång!!!! De pengarna kan jag ärligt säga, det har inte jag.

Funderade på att bo på hostel, men de jag kollat vill ha ca 200€ i månaden, för ett rum, utan egen toalett. I princip, 200€ för en säng, skrivbord och möjligen en garderob. Känns inte helt lockande. Så när jag och Matilda surrat om att det vore mysigt att bo ihop för vi kommer bra överens, hon är min bästa vän här i Tallinn och vi skulle bo billigt båda två, så känns det som den bästa idén. Alltså, i slutet av månaden så kommer jag ta mitt pick och pack och flytta från centrum och ut på ”landet” i hus istället.

På sätt och vis känns det väldigt skönt, jag trivs så bra där ute, tyst, lugnt, och jag får gratis träning i och med snöskottning, bära ved och hålla huset varmt. Tro mig, det sista kommer behövas!!! Därför händer inte så mycket spännande i mitt liv just nu, det är mest fokus på städa, röja, få tag på flyttlådor och planera. Kompisar har lovat hjälpa till som flyttkillar, jag lovar bjuda på mat! Så länge jag har ett hem, så är jag rätt nöjd ärligt talat. Det är ca 35 minuter från centrum med buss, men om man tänker efter är det inte så farligt, dessutom går direktbuss.

Att jag dessutom har gått och tagit till mig den småländska delen av min genetik genom att spara, snåla och leva billigt, gör att jag inte direkt är den mest översociala festpinglan längre. Behöver komma till rätta med mitt liv, och just nu känns det som att jag är på rätt väg.

/Hanna

2 thoughts on “Kaos i flyttandet – Tjockisbloggen.se

  1. Då skulle du vara i Wien… Här måste man oftast betala minst 2000-3000 euro i provision till mäklaren, tre månadshyror (totalt ca 2000 euro på de lägenheter jag tittat på) plus en avgift på ca 100 euro för själva hyreskontraktet… Och det här gäller HYRESlägenheter.

Kommentera

