Estniska framsteg och packning – Tjockisbloggen.se

Hanna här. Ber om ursäkt för dödläget hos mig men ni vet hur det är med flytt och sådant. Särskilt när man dessutom jobbar heltid och ska hinna med allt på en gång. Har 1,5 vecka kvar innan jag flyttar och är helt slut. Skulle dessutom behöva förbi Jysk mitt i allt och köpa lite grejer som behövs, som klädstång och förvaringslådor eller en billig byrå som jag kan ha mina kläder i. Ja, och värmefläktar så klart, vi kommer behöva dem i vinter.

Passade på att ta en roadtrip över dagen i söndags för att komma bort ett tag, vi åkte ett gäng till Narva. Det finns ärligt talat inte mycket där, vi åt på mcDonald och gick på slottet, sen åkte vi hem. Narva är en extremt grå, trist och rysk stad, vilket iof kan förklaras med att det ligger precis vid ryska gränsen, gränsstationen ligger precis vid slottet. Att prata engelska på mcD gick inte helt hem, utan det fick bli min riktigt usla estniska.

Men enklare saker kan jag få fram numera på USEL estniska. Lyckades t.ex få kvinnan på Rkiosk häromdagen att förstå att jag skulle ha en månads busskort. Men när jag beskrev hur jag sa det så skattar mina vänner som pratar estniska bättre, men budskapet gick fram ”Üks kuu bussikarti, kolmkummen päev, ei student, aitäh”. Ursäktar mig för usel stavning. Eller en enkel frukost ”Üks kohv ja üks lihapirukas” (en kaffe och en köttpirog).

När vi är inne på ämnet estniska språket finns det ett ord jag har rätt roligt åt, och det är ordet för man, som på estniska är mees. Eller bank som är pank. Men att bemästra detta språk är näst intill omöjligt, det har för sjutton 14 kasus! Dessutom finns inte han och hon, så ester säger ständigt fel i engelska, och det smittar, för jag har börjat att också blanda ihop han och hon hela tiden.

Ska plocka och packa vidare (och få i mig middag). Men kan underhålla er med några ”You know you are from Estonia when…”

* You know that going to the sauna is 80% about networking and 20% about washing. (Sant om norrlänningar också)
* Words like “veoauto”, “täieõiguslik” or “jää-äär” sound perfectly pronouncable to you.
* There can never be too much sarcasm.
* You can at times drink hot tea to hot food. (Har anammat detta själv)
* You would agree that wife-carrying is a real sport (at least as long as Estonians are winning).
* Your best friend’s girlfriend is your English teacher’s daughter and they live next door to your grandparents, who were colleagues with your advisor, who is friends with your…
* You think that any beverage below 20% is non-alcoholic.
* You look in both directions before crossing the road, even if it’s a one-way street. (Ja, det är ett väldigt smart drag)
* You cheated on your wife/husband at least ten times but you still think you’re in a good marriage. (Tyvärr väldigt sant)
* A foreigner speaks to you in broken horrible Estonian and you go on and on about how wonderful their Estonian is compared to “the Russians’”. (Ocså väldigt sant, ryssar och ester är inte kända för att komma överens)
* You are a true Estonian when you come from Tallinn, because if you are from Tallinn you think Tallinn IS Estonia and that’s true of course that Tallinn is Estonia.
* The phrase ”go south, get some sun” can feasibly mean Latvia or Lithuania. The phrase ”go north” is semantically null.
* You presume that all other countries also have ubiquitous Internet access. (Oh ja, eftersom det finns fri WIFI överallt här)
* A person that speaks three languages isn’t the slightest bit impressive. (I princip ALLA iaf yngre kan minst estniska, engelska och ryska)
* Potato to you is the same as rice to a Japanese.

/Hanna

One thought on “Estniska framsteg och packning – Tjockisbloggen.se

  1. Jättekul att du hänger med!! 🙂
    Värmefläktar behövs sannerligen!
    Jag bodde hos min syrra mitt i vintern och veden steg förstås i pris. När hon åkte bort några veckor över sommaren så hade hennes inneboende glömt att låsa vedförrådsdörren en dag. Veden försvann och ingen vet vart.

    Hmm… Det finns väldigt stora likheter mellan svensktalande österbottningar (finlandssvenskar i Österbotten), andra galna finnar, japaner, kineser och ”riktiga” estländare.
    Förutom att ortnamnen är annorlunda för en österbottning eller finländare så stämmer resten.
    Wife-carrying heter akankanto på finska, kärringkånk på svenska och startade i Finland på 1800talet. Esterna kammade hem VM priset under många år och det ÄR en stor sport enligt alla som deltar, inte bara ester, enligt wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Wife_carrying.

    Nu har man ju glömt bort andra fina sporter som oxå är bra sporter enligt ester, finländare och andra som lider av fin.kesähulluus, est.suvel hullus, eng summer madness t.ex.
    -paddlingstävling längs huvudgatan och andra årliga turistattraktioner i vissa byar (endast vid vårflod)…Vi har ju lite svårt att förstå de stora nyheterna i översvämningar eftersom det är ett årligt fenomen hos många.
    -VM i bastubygge, gärna portabel och bättre än finnarnas så den kan visas upp och säljas på festivalen i Finland.
    -VM i mobiltelefonskastning Mobile Phone Throwing World Championships
    -VM i kärrfotboll, fin. suopotkupallo eng swamp soccer

    På webben finns många fina bilder av dessa sporter.
    Finskan och estniskan är rätt så lika men ändå skrattretande olika, esterna var smarta och subventionerade bort ett kasus och kortade av några ord, därför har dom bara 14 kasus och många tilläggstecken.

    När vi nu ändå snackar ord och språk så finns det i svenskan ett bra exempel…
    Ö,ö, hö ö som på finska eller estniska kunde vara ord tagna ur poesin
    Saari, saari, heinä saari est. saar, saar, hein saar

    Angående sarkasmen som nämns… behöver jag inte skriva mer om 😉

Kommentera

